News > Železniční most v Litvě zvítězil v mezinárodní soutěži

Železniční most v Litvě zvítězil v mezinárodní soutěži

01. 06. 2021

Rekonstrukce mostu na IX-B železničním koridoru, v úseku Kaišiadorys – Klaipėda na 94+634 km byla vyhlášena vítězem projektů dopravní stavby BIM 2021 v Litvě. Soutěž o nejlepší stavby, při níž byla využita technologie BIM (Building Information Modeling), pořádala veřejná instituce Skaitmeninė statyba.

Most v Jonavě, který byl již dvakrát zbořen a přestavěn, je součástí jednoho z nejdůležitějších mezinárodních železničních koridorů IX-B. Projekt Litevských železnic (LTG Infra) byl prováděn dle podmínek Design & Build (žlutý FIDIC).

Přestože investor využití BIM technologie nevyžadoval, rozhodla se ji EUROVIA CS s partnery na tuto stavbu aplikovat. Díky kombinaci inovativní technologie s mnohaletými inženýrskými zkušenostmi dokázali předložit investorovi nejvíce konkurenceschopnou nabídku a přesvědčit je, že aplikace technologie BIM bude pro tuto stavbu ideální.

Od začátku projekčních prací jsou všechny procesy ovládány v prostoru BIM, do kterého jsou zapojeni nejen projektanti a dodavatelé, ale také zástupci investorů a technický dozor. Hlavními výhodami BIM modelu jsou rychlejší výměna dat, komunikace na jedné platformě mezi všemi stranami projektu, vizualizace komplexních architektonických a strukturálních řešení či řízení nákladů a harmonogramu. Další nespornou výhodou této technologie je i to, že zejména v současné době, kdy je omezen pohyb lidí, umožňuje řešení řady pracovních úkonů z domova.

V současné době byly provedeny a odsouhlaseny projekční práce. Stavební práce se provádějí pomocí informací z modelu, dochází k rozšíření železničního násypu, připravují se provizorní podpěry mostů a kovové mostní konstrukce jsou vyráběny a přepravovány na staveniště. Za zmínku stojí také to, že projekt využívá 4D (pracovní harmonogram) a 5D (finanční plán) modelování pomocí programu BEXEL MANAGER.

Přestože se technologie BIM používají v sektoru pozemního stavitelství přibližně již 10 let, v Litvě s nimi teprve začínají. Jonavský most je tak první dopravní stavbou, v níž je v takovém rozsahu BIM modeling využit.


Základní informace:

Název: Rekonstrukce mostu na IX-B železničním koridoru, v úseku Kaišiadorys – Klaipėda na 94+634 km (Litva)

Objednatel: LTG Infra (Litevské železnice)

Zhotovitel: EUROVIA CS, AS „LNK Industries a AB EUROVIA LIETUVA

Doba realizace: 840 dnů