News > Začala přestavba železničního uzlu Přerov

Začala přestavba železničního uzlu Přerov

28. 01. 2020

Dne 28. ledna začala přestavba železničního uzlu Přerov. Po celkové rekonstrukci samotné železniční stanice přišla na řadu nedaleká výhybna Dluhonice a přilehlé mezistaniční úseky.

Dokončení stavebních prací na konci roku 2021 umožní zrychlení vlaků jedoucích jak ve směru z Prahy do Ostravy a na střední Moravu, tak na druhém koridoru spojujícím jižní a severní Moravu. Zruší se také všechny železniční přejezdy, které nahradí silniční nadjezd a lávky pro pěší.

Stavba navazuje na již provedenou modernizaci traťových úseků z Přerova do Hranic na Moravě a do Olomouce i na dokončenou první etapu přestavby přerovského uzlu. Nyní přijde na řadu takzvaný triangl, na kterém se nachází také výhybna Dluhonice. Kromě zlepšení jízdního komfortu dojde i ke zvýšení traťové rychlosti a tomu odpovídajícímu zkrácení jízdních dob. Zlepší se rovněž napojení Dluhonické spojky, které bude odpovídat současnému pravostrannému provozu.

V rámci stavby bude provedena rekonstrukce železničního spodku a svršku, stejně jako železničních mostů a propustků. V nezbytném rozsahu projdou úpravami elektrická zařízení včetně osvětlení výhybny v Dluhonicích. Práce se budou týkat rovněž zabezpečovacího a sdělovacího zařízení a současně i trakčního vedení.

Koncepce kolejiště ve výhybně Dluhonice vychází ze souběhu dvou dvoukolejných tratí, od Přerova a od Prosenic, při dodržení jejich přímého pokračování čtyřmi hlavními dopravními kolejemi. Zajištěny tak budou současné vjezdy i odjezdy na kolejovém rozvětvení na Přerov do všech směrů. V navrhovaném stavu bude mít výhybna celkem sedm dopravních kolejí, rychlost vlaků jedoucích v přímém směru se zvýší až na 130 km/h. Součástí projektu je rovněž rekonstrukce obou kolejí mezi Přerovem a Prosenicemi. Po dokončení prací dojde zde i na dalších mezistaničních úsecích ke zvýšení traťové rychlosti až na 160 km/h.

V rámci stavby vznikne v místech rušených železničních přejezdů jedna novostavba silničního nadjezdu a dvě lávky pro pěší. K novému silničnímu nadjezdu bude vybudovaná přeložka silnice. Provede se také přestavba silničního nadjezdu s jeho novým umístěním a úpravy na stávajících dvou silničních nadjezdech. Postaví se rovněž protihlukové stěny, které významně sníží hladinu hluku na území Přerova včetně jeho místní části Dluhonice.

Nové sdělovací a zabezpečovací zařízení bude umístěno v nové technologické budově v Dluhonicích, která se vybuduje na místě stávající provozní budovy. Nově bude výhybna ovládána dálkově z Centrálního dispečerského pracoviště Přerov.

Celkové investiční náklady akce s názvem Rekonstrukce žst. Přerov, 2. stavba činí 3 792 404 074 Kč bez DPH. Projekt je spolufinancovaný Evropskou unií z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.


Základní informace:

Název: Zst. Přerov

Objednatel: Správa železnic

Zhotovitel: společnost Přerov: EUROVIA CS, Subterra, STRABAG Rail a GJW Praha.

Doba realizace: 01/2020 - 12/2022