Mise D4 zahájena: Slavnostní zahájení PPP projektu na dostavbu D4
07. 06. 2021
Stavba je rozdělena do pěti úseků, stavět se ale budou všechny najednou. Stavební práce budou probíhat do konce roku 2024. Od roku 2025 bude konsorcium Via Salis provozovat a udržovat v bezvadném stavu celých 48 kilometrů dálnice D4 a navazující části I/20. Nově postavené úseky dálnice budou ve vlastnictví státu, stát se ale na financování v průběhu jejich výstavby nepodílí. Oproti tradičnímu modelu veřejného zadávání si stát nekupuje jen výstavbu, ale též službu ve formě provozu a kvalitní údržby. Celková konečná cena je 17,8 miliardy korun v čisté současné hodnotě.
Stát začne dálnici splácet až po zprovoznění a po 25 letech ji plnohodnotně převezmeme do své správy ve stavu, který lze označit jako nový. Z hlediska uživatelů bude dálnice zpoplatněna shodně jako jiné pozemní komunikace v ČR. Příjem z těchto poplatků bude příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury, a nebude jakkoliv provázán s úhradou koncesionáři, který je placen výhradně na základě principu dodržování kvality služeb. Za hladký průběh výstavby a následného provozu je zodpovědný koncesionář - Via Salis, společný podnik VINCI Highways a Meridiam, který zadal stavební práce společnosti DIVia stavební, jež je dceřinou společností EUROVIA CS.
Technické detaily projektu:
- 47,1 km celková délka opravených a nových úseků
- 2 127 000 m3 vytěžené půdy
- 675 000 m3 vytěžené ornice
- 315 000 m3 nově dodané půdy
- 5 stávajících stavebních konstrukcí bude zbouráno a nahrazeno novými
- 40 stavebních konstrukcí bude nově vybudováno (včetně 20 staveb umožňujících migraci zvěře)
- 3 asfaltové vrstvy na nových úsecích (8 + 8 + 4 cm)
- 767 000 m2 vozovky na nových úsecích
- 4360 m protihlukových stěn
- 2 odpočívky s čerpacími stanicemi a elektrickými rychlonabíjecími stanicemi
- 100% pokrytí nové dálnice kamerovým systémem
- 112 ks kamer pro monitorování úseků
- 48 nouzových SOS telefonů
- 28 variabilních dopravních značek a informačních tabulí
- 10 meteorologických stanic
- 27 analyzátorů dopravního proudu.
Základní informace:
Jméno projektu: Via Salis D4
Objednatel: Ministerstvo dopravy ČR
Koncesionář: Via Salis (VINCI Concession a Meridiam)
Zhotovitel: DIVia stavební (člen skupiny EUROVIA CS)
Doba výstavby: 06/ 2021–12/2024