Optimalizace trati Praha Smíchov (mimo) - Černošice (mimo)
20. 08. 2019
Úsek Praha-Smíchov – Praha-Radotín je položen na železniční trati Praha-Smíchov – Řevnice – Beroun, která je součástí III. tranzitního železničního koridoru Praha – Plzeň – Cheb – státní hranice SRN. Začátek stavby je v km 1,805 a konec stavby v km 10,561.
Stavba po svém dokončení zajistí základní parametry modernizovaných tratí, prostorovou průchodnost pro ložnou míru UIC GC a třídu zatížení D4. Budou rekonstruovány všechny dotčené umělé stavby, nástupiště v žst. Praha-Radotín a zřízena nová nástupiště v přesunuté železniční zastávce Praha-Velká Chuchle. Nástupiště budou přístupná pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace, v žst. Praha-Radotín i vybudováním výtahů. Do žst. Praha-Radotín je zapojena i odbočná trať z Prahy-Vršovic seřaďovacího nádraží, která bude od výjezdu z tunelu rovněž rekonstruována v rámci výhledového zčtyřkolejnění tratě na výjezdu ze stanice Praha-Radotín směrem na Černošice. V rámci stavby se optimalizují provozní parametry na současně požadovanou úroveň, čímž dojde k zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy,zajištění spolehlivosti provozu. Dojde ke zvýšení rychlosti na 100 - 130 km/hod pro běžné vlaky a na 120 - 140 km/hod pro naklápěcí soupravy. Celý úsek bude mít po skončení prací nové trakční vedení. Pro umožnění funkce nových technologických zařízení budou zřízeny mnohakilometrové silnoproudé i slaboproudé kabelové trasy, rovněž pro kompletní a komplexní rekonstrukci zařízení sdělovací techniky avybudování zabezpečovacího zařízení 3. kategorie.
Na stavbu Optimalizace trati Praha Smíchov (mimo) - Černošice (mimo) naváže stavba Rekonstrukce žst. Praha-Smíchov a navazující úsek Praha-Radotín – Beroun, rozdělený na více staveb.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
zřízení koleje (typ UIC 60, R65, S49) 25.402 m
počet výhybek 36 ks + 7 ks provizorních během postupů
rekonstrukce železničních přejezdů 1 ks
rekonstrukce žel mostů, propustků, lávek 29ks
nová nástupiště s délkou hran 1.418 m
výtahy 4 ks
montáž a úprava trakčního vedení 35,1 km
nová transformační stanice 1 ks
rekonstruovaná transformační stanice 1 ks
osvětlovací věže / stožáry / na podpěrách 123 ks
protihlukové stěny 1.918 m
V roce 2019 jsou naplánovány především přípravné práce na zabezpečovacím zařízení. Vlastní stavební práce se v roce 2020 budou týkat zejména rekonstrukce obou kolejí v úseku Praha-Smíchov – Praha-Barrandov, v roce 2021 pak kolejí v úseku Praha-Barrandov – Praha- Velká Chuchle a sudé kolejové skupiny žst. Praha-Radotín. V roce 2022 budou provedeny práce v žst. Praha-Radotín na rekonstrukci liché kolejové skupiny. Stavba bude probíhat jen s nejnutnějšími krátkodobými výlukami, kdy železniční doprava bude zpravidla pouze omezena, nikoliv v celém úseku dlouhodobě nepřetržitě zastavena. Při přípravných pracích dojde v rámci výluk k založení základů stožárů trakčního vedení, jejich následnému osazení a provedení úprav odvodnění drážního tělesa.
Základní informace:
Název: Optimalizace trati Praha Smíchov (mimo) - Černošice (mimo)
Investor: Správa železniční dopravní cesty
Zhotovitel: „Společnost Černošice“, sdružující společnosti EUROVIA CS, STRABAG Rail, GJW Praha, Elektrizace železnic Praha
Doba výstavby: 08/2019 – 06/2022
Cena výstavby: přesahuje 3 075 mil. Kč