Aktuality > Nový most v rámci modernizace železničního uzlu v Pardubicích přijel po kolejích

Nový most v rámci modernizace železničního uzlu v Pardubicích přijel po kolejích

07. 10. 2021

K přesunu nového ocelového mostu v rámci modernizace železničního uzlu v Pardubicích došlo ve čtvrtek 7. října. Ocelová konstrukce vážící 240 tun byla k mostnímu otvoru dopravena po kolejích lokomotivou. Celý proces výsuvu a následného osazení bude trvat několik dní. Modernizace železničního uzlu v Pardubicích je největším projektem tohoto druhu v moderní historii. Práce provádí sdružení firem pod vedením společnosti EUROVIA CS.

Most byl s ohledem na časové a prostorové možnosti montován na letišti. Kromě komfortní plochy přístupné pro dlouhé návěsy a pro postavení jeřábu, na něj navíc vede železniční vlečka. Díky tomu, že je málo využívaná, bylo možné svařovat konstrukci přímo nad koleji, po které se následně převážela.

„Po dopravení mostu na mostní předpolí bude následovat osazení na dráhy a nejprve příčný přesun a poté podélný výsuv přes koridorovou trať a na závěr jeho uložení na ložiska. Tento pečlivě naplánovaný proces je naplánovaný na několik dní,“ říká Iveta Štočková, tisková mluvčí EUROVIA CS.

Jedná se o jednokolejný železniční most o jednom poli. Nosná konstrukce je tvořena dvěma hlavními ocelovými příhradovými nosníky s dolní ortotropní mostovkou. Délka ocelové konstrukce mostu je 45 metrů, šířka včetně lávky je 8,7 metrů, výška 5,3 metrů. Hmotnost ocelové konstrukce je 240 tun.

Modernizace železničního uzlu v Pardubicích zahrnuje rekonstrukci železniční stanice Pardubice, včetně napojení na stávající traťové úseky. Modernizován bude železniční svršek a spodek, stávající nástupiště včetně výstavby nového ostrovního nástupiště v liché části kolejiště, a k němu budou prodlouženy oba podchody procestující. Rekonstrukcí projde i sedm mostních objektů, zabezpečovací a sdělovací zařízení trakčního vedení a silnoproudé technologie.

Projekt je spolufinancován Evropskou unií z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.


Základní informace:

Název: Modernizace železničního uzlu Pardubice

Investor: Správa železnic

Zhotovitel: Společnost Pardubice (EUROVIA CS (leader sdružení), Chládek a Tintěra Pardubice, Elektrizace železnic Praha, GJW Praha)

Doba výstavby: 08/2020–10/2024